*KEHIDUPAN*

:RAMADHAN KAREEM, ALLAHU AKRAM:.  

Sunday, August 23, 2009

Salam ukhwah..

DR Ros : Jangan lupa ye anak-anak, adik-adik, sahabat-sahabat, sabtu nie 22 Ogos 2009 kita akan menyambut bulan Ramadhan..Jadi jangan lupa kita ucap pada sahabat2 kita "RAMADHAN KAREEM" dan kita jawab apabila kawan kita ucap perkataan itu?
hmm..apa ye?? tertanya-tanya sendirian..nak tanya macam malu lah plak..hehe..malu tak bertempat

Moona : ALLAHU AKRAM!!

oh, itu jawabnya..hatiku berbisik...

DR Hani : jawab ape?kenapa kena jawab itu?apa nie??

tetiba dr. nie terlepas plak dari perbincangan kami..leka dgn achik lah tu..hehe..

DR. Ros : ALLAHU AKRAM..macam kita memberi salam. jadi bulan RAMADHAN ni kita ucap RAMDHAN KAREEM pada sesiapa saja, kemudian perlu jawab ALLHU AKRAM..boleh semua??

DR. Hani : owh, itu...ye ye..insyaALLAH..

itu lah sedikit sedutan daripada usrah ringkas pada Selasa malam Rabu yang lalu..Ringkas tetapi ilmu baru untuk diriku..


Bagaimana dengan anda semua? adakah Ramadhan kali ini kita nanti-nantikan sebagaimana kita sering menantikan hari-hari bersejarah atau hari istimewa bagi kita? Di harap semua sahabat tidak sabar untuk menantikan ketibaan RAMADHAN ini.

ANAK BULAN

Seperti yang kita ketahui, Bulan Ramadhan di negara ini ditentukan berdasarkan kewujudan 'Anak Bulan'. Anak bulan ataubulan berada dalam bentuk bulan sabit menandakan kemunculan bulan baru dalam Islam. Dalam Islam kita mempunyai 12 bulan sama seperti kalender yang kita guna sekarang tetapi dalam Islam, hari dalam bulan tersebut berdasarkan kepada peredaran Bulan. Dimulakan dengan Muharram, Safar, Rabi'ul Awal, Rabi'ul Akhir, Jamadil Awal, Jamadil Akhir, Rejab, Sya'ban, Ramadhan, Syawal, Dzulka'idah, Dzulhijjah. Ada bulan yang mempunyai 29 hari dan ada yang 30 hari. Jadi, di Malaysia ini, tarikh melihat anak bulan tersebut jatuh pada hari Khamis, 20 Ogos 2009, iaitu 28 Sya'ban 1430. Kalau nampak anak bulan, maka, esok lah puasa. Jika tidak, lusa. begitulah kaedah ringkasnya. Tetapi, tidak semua tempat boleh nampak, perlu dgn alat yang betul dan masa yang sesuai berserta cara yang betul.

wallahu 'alam




alfath : klu nak detail, mungkin goleh rujuk ahli falak atau jabatan agama untuk tau proses yang betul

AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster