*KEHIDUPAN*

::Akal Manusia Sangat Pendek::  

Thursday, October 29, 2009

Benarlah akal manusia ciptaan Allah ini sangat pendek. Hanya Allah, Ya 'Alim,yang mengetahui segala-galanya sedang manusia hanya boleh berhipotesis dengan tujuan tertentu. Tiada siapa di dunia ini yang mengetahui apa yang akan berlaku kecuali yang telah berlaku dan yang sedang berlaku.
Sering kali kita tak menduga sesuatu itu akan terjadi. Ya, tanpa qadha dan qadar Allah, itu juga tidak akan berlaku. Begitu juga dengan saya yang sejak kebelakangan ini asyik dikejutkan dengan berita yang tidak disangka-sangka. Tapi apa yang berlaku, tetap akan berlaku. Sangat banyak perkara yang tak capai dek akal kita, contohnye, sepanjang tahun 2008-2009 ini sudah 9 kali Pilihanraya Kecil sama ada di peringkat Parlimen dan di peringkat Dun telah berlaku di Malaysia. Dan yang terbaru di Bagan Pinang, Negeri Sembilan. tak kisah siapa yang menang sekali pun, yang penting jalankan tugas anda dengan sebaiknya kerana sesungguhnya menjadi pemimpin bukanlah perkara mudah.
Berita kedua yang saya terima yang memeranjatkan saya adalah pernikahan sahabat baik yang bukan sahaja sahabat tetapi adik bagi saya. Kami telah berkawan sejak dari sekolah rendah. Dulu kami berlima, sekarang berempat, seorang lagi mendiamkan diri senyap tanpa berita walaupun masih tinggal ditempat yang sama. Pernikahannya, hanya di kalangan keluarga dan dijemput sahabat-sahabat terdekat. Pernikahan tanpa walimatul'urus. Difikiran saya terlintas perkara-perkara negatif, namun saya cepat-cepat beristighfar dan berdoa semoga sahabat baik saya itu selamat dari setiap perkara yang buruk. Bila saya selidik(baca: selidik sendiri sebab empunya diri tak mahu jawab SMS saya), rupa-rupanya kerana polisi daripada Petronas yang tak mengizinkan penerima biasiswa Petronas tidak boleh berkahwin dengan pasangan yang menerima biasiswa petronas juga. Tapi kenapa xbuat kenduri terus??Mungkin kesuntukan masa. Tapi saya tidak dapat merakam detik bersejarah sahabat saya itu bersama kerana saya berada di luar Pahang. InsyaAllah, bila dia buat kenduri, saya akan hadir.Belum pun habes persoalan saya tentang perkara itu, balik ke rumah, terbaca whiteboard,saya mengucap panjang. Diberitakan anak kak Dijah bersama Ustz Ramadhon, Nur Fatimah sakit dan terlantar di hospital. Saya rasa dalam rumah itu, saya the latest yang tahu berita itu. Kemudian hari Khamis itu, kami melawat NF di wad ICU, Hospital Putrajaya. Ketika rehat, saya mengambil peluanag bersama-sama kak Ar, kak Milah dan kak Nurul. Sambil melawat saya doakan dia akan cepat sihat,boleh pulang rumah baba dan mamanya. Hati saya tersentuh tatkala melihat ketenangan mama n babanya di hospital ditemani mak mamanya. Saya pasti mereka telah redha atas musibah yang Allah turunkan kepada mereka, Allah tidak akan membebani mereka jika mereka tidak layak..SubhanaAllah, Allah telah memilih mereka untuk merasai ujian ini xlain dan tak bukan untuk menguji keimanan mereka. Kemudian hari Khamis berikutnya, pepagi tengah gosok baju, teman rumah dapat mesej dari kak Dijah, NF telah kembali ke rahmatullah. Qolu, innalillahiwa inna ilaihiraji'un. Cerita lanjut mungkin boleh buka dijahis.blogspot.com .
Hari yang sama juga Kak Ar tak sihat.Semoga cepat sembuh.
Ada lagi rasanya, tapi sudah lupa lah. Jadi berhenti di sini dulu ye. Izin laluan untuk berhenti.

alfath : terasa kerdil diri ini di depanMu, Ya Allah



AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster